Wyrwane z kontekstu – Beyond Wireframing: The Real-Life UX Design Process

Marcin Treder, CEO UXPin opublikował w Smashing Magazine dość interesujący artykuł Beyond Wireframing: The Real-Life UX Design Process w którym prezentuje swoje wnioski z wywiadów z projektantami w kontekście podejścia  User Centred Design.

Poza dogłębną krytyką klasycznego podejścia, które do niedawna promowała między innymi U(X)PA, najważniejszy z tego tekstu jest według mnie poniższy cytat:

The four points mentioned above (collecting information about the problem, getting ready to design, design, approval – dop. ts) form a pattern visible in the majority of design processes that we went through with our interlocutors. You might have noticed that not a lot of iterative research is done in these processes. Sadly, the classic usability study is not a permanent part of the process. Why? The answer is simple: budgets are tight. Problems that appeared in the company that I used to work for appeared to be common. Tight budgets are forcing UX designers to tailor their processes and skip costly research.

I believe the best answer to this problem is guerrilla research methods. Startups do adapt guerrilla research as a part of the customer development process, but more “mature” companies, in my opinion, are strangely afraid of spontaneous and methodologically questionable yet efficient and cheap research methods.

Kusi mnie zostanie adwokatem diabła i postawienie jednak innego pytania: czy faktycznie użycie guerilla reaseach methods (uproszczonych badań?) przez niespecjalistów jest będzie prowadziło do dostarczenia produktów o jakiejkolwiek wartości? Nie raz i nie dwa słyszałem dumne: badamy użyteczność naszego produktu dla dramatycznie złych produktów. Wielokrotnie słyszałem o wycofowaniu się z badań z użytkownikami w procesie tworzenia oprogramowania, bo  ” badania nic nie wykryły” lub “nie niosły żadnej wartości“.

Jakiś czas temu czytałem drugą książkę Steve Kruga  Rocket Surgery Made Easy: The Do-It-Yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems i mam z tyłu głowy, że “takie badania mają sens i wykryją najbardziej oczywiste i uciążliwe problemy”. Jednak rzeczywistość – zarówno w tych małych startupach, jak i wielkich, dojrzałych organizacjach potrafi być inna – źle przeprowadzone badania (szczególnie przez osoby, którym wydaje się, że po przeczytaniu jednej książki są ekspertami od użyteczności) potrafią pogrzebać jakikolwiek związany z user experience (i usability) na bardzo bardzo długo. (tak to jest, jak się nieuważnie czyta artykuły)

Źródło: Beyond Wireframing: The Real-Life UX Design Process, Marcin Treder, Smashing Magazine