Usability, User Experience a struktura firmy

W Polsce rynek badania użyteczności i user experience w jakkolwiek rozumiany sposób jest ciągle na początkowym, raczkującym etapie rozwoju. Ma to swoje wady (ciężko pozyskiwane projekty, ciągła edukacja klienta) jak i zalety (ograniczona ilość ekspertów, relatywnie wysokie wynagrodzenia).

Zaletą naszego opóźnienia jest też to, że w niedalekiej przyszłości zamiast “odkrywać Amerykę”, będziemy mogli skorzystać ze sprawdzonych sposobów włączania działów użyteczności/projektowania interakcji/user-experience w funkcjonowanie firm.

A jak one wyglądają?

Poza Jakobem Nielsenem, mającym jak zwykle odpowiedź na każde pytanie dotyczące użyteczności w artykułach:  Corporate Usability Maturity: Stages 1-4, Corporate Usability Maturity: Stages 5-8, warto zajrzeć do blogów Microsoftu: User Experience Maturity Model – Microsoft Style. Mi jednak, najbardziej spodobało się case study Tobiasa Komischke, pracownika firmy Infragistics, która jest w miarę klasycznym software house’m. Pisze on:

There are three options for bringing UX expertise into a company: outsourcing, internalizing, or a mix of both.

For companies that are at the beginning of their journey towards UX maturity, it is reasonable to first hire external consultants to guide their way. This was done initially at Infragistics as consultants trained the staff on UCD and guided the management team on building internal expertise and UX strategy.

Once a company is ready to hire own staff to drive UX, there are various organizational models available:

  • Client-funded model – UX staff is part of a central UX organization funded by business units and provides UX resources to their product teams.
  • Distributed model – UX staff is part of individual product development teams.
  • Consultancy model – UX staff is part of a central UX organization with product teams paying for UX resources on a per-project basis. The UX organization can be a cost-center (charging actual cost) or a profit-center (charging more than actual costs).
  • Hybrid model—Individual business units have their own UX teams, and a centralized UX group provides infrastructure, communications, knowledge, and process.

A jak to wygląda u Was?

Źródło: Integrating User Experience into a Software Development Company – A Case Study, Human Centered Design
First International Conference, HCD 2009, Held as Part of HCI International 2009, San Diego, CA, USA, July 19-24, 2009 Proceedings

Oferty dostarcza serwis praca.uxlabs.pl

Comments

  1. Z modeli, które wymieniłeś najczęściej spotykanym wydaje mi się model client-founded. Przynajmniej w dużych korporacjach tak to właśnie wygląda. Twój post zobaczyłem już po publikacji u siebie notki o roli projektantów w strukturze korporacji – http://blog.plona.pl/rola-projektantow-w-strukturze-korporacji/ – bardziej skupiam się co prawda na funkcji projektantów i pozycji, jaką w korporacji powinni zajmować, ale to też jakiś głos na temat umiejscowienia samego działu UX w ramach takiej złożonej struktury.

  2. ten cytat pochodzi bodaj z książki “institutionalizing usability” (tytuł z pamięci), polecam przeczytać pod kątem tematu.

Trackbacks

  1. […] Usability, User Experience a struktura firmy, UX Labs […]

  2. […] niż miejsce w którym ma się znajdować dział użyteczności (więcej na blogu Adama Plony we wpisie Rola […]