Jednym z typowych problemów, który pojawia się podczas pobierania danych od użytkownika w formularzu jest format numeru telefonu. Australijska firma Formulate, przeprowadziła dość obszerne badanie na grupie 2 721 użytkowników australijskiego serwisu poświęconego poszukiwaniu pracy. Najważniejsze wnioski (dotyczące Australii) są następujące:
- Większość badanych podała numer bez żadnych separatorów (spacji, minusów, nawiasów).
- Aż 3/4 badanych (2 721 osób) mając do wyboru numer telefonu stacjonarnego lub komórkowego podało numer telefonu komórkowego.
- część badanych (15%) nie przeczytała instrukcji, w efekcie czego podała numer bez numeru kierunkowego.
Z mojego doświadczenia wynika, że warto umożliwić wprowadzenie numeru telefonu w dowolnym formacie, a następnie “wyczyścić” go ze znaków specjalnych. Jedynym wyjątkiem jest w zasadzie nr telefonu kierunkowego dla kraju (np. rozwijana lista) i dla numeru wewnętrznego (co jest już jest przerostem formy nad treścią).
Źródło: Phone numbers in electronic forms, Formulate
To sie usmiejesz jak Ci powiem, ze lat temu kilka wprowadzilem do swojego frameworka wlasnie opisany przez Ciebie sposob obslugi danych.
User wprowadzal telefon w dowolnej formie, a skrypt po zdropowaniu wszelkich separatorow domyslal sie w jakiej formie numer zostal wprowadzony:
– czy mial + na poczatku do prefiksu miedzynarodowego
– czy ilosc wprowadzonych znakow sugerowala wprowadzenie prefiksu kierunku
– czy pojawil sie jakis znacznik numeru wewnetrznego
Jesli numeru nie dalo sie dopasowac w zaden sposob generowany byl blad z informacja o schemacie miedzynarodowego i lokalnego numeru.
Wyniki testow uzytecznosci byly gorsze niz bym zapisal w czarnym scenariuszu. Liczb nie podam, ale statystycznie wiekszosc kompletnie nie wiedziala jak sie posluzyc polem (bo nie bylo instrukcji).
Kiedy instrukcja zostala utworzona w innym formularzu to i tak wiekszosc jej nie czytala i wpisywala numer w innym formacie niz wymuszony instrukcja ;-)
Najbardziej rozweselila mnie rozmowa z klientem kiedy nie potrafil zrozumiec tego, ze formularz potrafi zaakceptowac kazda wprowadzona (poprawna) forme telefonu i przywalil sie do tego, ze pozniej w profilu klienta numer nie wyglada tak jak go wprowadzil klient.