Numer telefonu w formularzu

Jednym z typowych problemów, który pojawia się podczas pobierania danych od użytkownika w formularzu jest format numeru telefonu. Australijska firma Formulate, przeprowadziła dość obszerne badanie na grupie 2 721 użytkowników australijskiego serwisu poświęconego poszukiwaniu pracy. Najważniejsze wnioski (dotyczące Australii) są następujące:

  • Większość badanych podała numer bez żadnych separatorów (spacji, minusów, nawiasów).
  • Aż 3/4  badanych (2 721 osób) mając do wyboru numer telefonu stacjonarnego lub komórkowego podało numer telefonu komórkowego.
  • część badanych (15%) nie przeczytała instrukcji, w efekcie czego podała numer bez numeru kierunkowego.

Z mojego doświadczenia wynika, że warto umożliwić wprowadzenie numeru telefonu w dowolnym formacie, a następnie “wyczyścić” go ze znaków specjalnych. Jedynym wyjątkiem jest w zasadzie nr telefonu kierunkowego dla kraju (np. rozwijana lista)  i dla numeru wewnętrznego (co jest już jest przerostem formy nad treścią).

Źródło: Phone numbers in electronic forms, Formulate

Oferty dostarcza serwis praca.uxlabs.pl

Comments

  1. arekp says:

    To sie usmiejesz jak Ci powiem, ze lat temu kilka wprowadzilem do swojego frameworka wlasnie opisany przez Ciebie sposob obslugi danych.

    User wprowadzal telefon w dowolnej formie, a skrypt po zdropowaniu wszelkich separatorow domyslal sie w jakiej formie numer zostal wprowadzony:
    – czy mial + na poczatku do prefiksu miedzynarodowego
    – czy ilosc wprowadzonych znakow sugerowala wprowadzenie prefiksu kierunku
    – czy pojawil sie jakis znacznik numeru wewnetrznego

    Jesli numeru nie dalo sie dopasowac w zaden sposob generowany byl blad z informacja o schemacie miedzynarodowego i lokalnego numeru.

    Wyniki testow uzytecznosci byly gorsze niz bym zapisal w czarnym scenariuszu. Liczb nie podam, ale statystycznie wiekszosc kompletnie nie wiedziala jak sie posluzyc polem (bo nie bylo instrukcji).

    Kiedy instrukcja zostala utworzona w innym formularzu to i tak wiekszosc jej nie czytala i wpisywala numer w innym formacie niz wymuszony instrukcja ;-)

    Najbardziej rozweselila mnie rozmowa z klientem kiedy nie potrafil zrozumiec tego, ze formularz potrafi zaakceptowac kazda wprowadzona (poprawna) forme telefonu i przywalil sie do tego, ze pozniej w profilu klienta numer nie wyglada tak jak go wprowadzil klient.