Wyrwane z kontekstu – iKoniec.pl

Grafika pochodząca z serwisu ikoniec.plW najnowszym, sierpniowym numerze branżowego, mediowego miesięcznika Press, znalazł się artykuł poświęcony m.in. kampanii outdoorowej promującej, nieistniejącą markę iKoniec. Ponieważ pamiętałem te reklamy z nośników w Warszawie, byłem ciekaw jej rezultatów.


Fragment informacji prasowej poświęconej badaniu:

Kampania była powtórzeniem brytyjskiego eksperymentu firmy Posterscope UK i miała za cel odpowiedzieć na pytania: „Czy jedno medium odsyła do drugiego?” i „Czy prezentacja nieznanej marki w przestrzeni miejskiej prowokuje do poszukiwań informacji o niej w Internecie?”.

Fragment wpisu na blogu agencji Hypermedia, współuczestnicząca w badaniu w Polsce:

Kampania trwała dwa tygodnie: od 15 do 28 lutego 2010 roku tylko w Warszawie. Użyto w niej media firmy AMS: 200 nośników typu Citylight, umieszczonych głównie na przystankach komunikacji miejskiej, oraz 50 standardowych tablic o wymiarach 2,38 x 5,04 m, a także ekrany CityInfo TV w wagonach warszawskiego metra. Na monitorach emitowano 114 razy dziennie 8 sekundowe animacje projektu „iKoniec”.

Press 08/2010, “Z pustego w pełne” s. 76

Plakty “iKoniec” rozpoznało 34 proc. warszawiaków, przy czym szczególną uwagę przykuły one wśród ludzi w wieku  16-49 lat – czytamy w raporcie. Jego wyniki przekonały pomysłodawców akcji, że reklama zewnętrzna doskonale nadaje się do wsparcia kampanii internetowych.

Ponownie cytat z bloga Hypermedia:

Sondaż wykazał, że dwutygodniowy okres ekspozycji reklam w najbardziej komunikacyjnie zatłoczonym mieście w Polsce doprowadził do uzyskania rozpoznawalności reklam na poziomie 34 proc. (…)  Drugim elementem śledzenia skuteczności przekazu była analiza ruchu na stronie internetowej kampanii. Zmierzono liczbę unikalnych użytkowników, dni odwiedzin oraz ich porę, a także to, z jakich typów urządzeń korzystali odwiedzający. W wyniku przeprowadzonej akcji stronę iKoniec.pl odwiedziło prawie tysiąc unikalnych użytkowników.

I na koniec jeszcze raz informacja prasowa:

Uzyskane wyniki potwierdzają wysoką skuteczność reklamy zewnętrznej oraz silną skłonność konsumentów do szukania w sieci informacji na temat interesujących ich spraw. „Uzyskaliśmy potwierdzenie tezy, że dobrze zaprojektowana i zaplanowana kampania przyciąga uwagę oraz skłania ludzi do szukania informacji w internecie: googlowanie stało się odruchem.”

Czuję się laikiem, jeśli chodzi o badanie kampanii outdoorowych, a także “śledzenie przepływu z jednego medium do drugiego”, ale tak na zdrowy rozum uważam, że przy 250 nośnikach reklamowych i dość agresywnych reklamach w warszawskim metrze eksponowanych przez dwa tygodnie, wspomniany tysiąc gości strony ikoniec.pl należy uważać za porażkę i obalenie, a nie potwierdzenie zakładanej tezy.

Zastanawiam się też, na ile wspomiane w raporcie liczby świadczą o skuteczności reklamy outdoorowej w Polsce i skąd pojawia się na podstawie otrzymanych danych (bazowałem na rapocie w wersji “mini”)  wniosek, że outdoor może być świetnym uzupełnieniem reklamy w Internecie?

Chcesz pracować w zawodzie? Aktualne oferty:
Oferty dostarcza serwis praca.uxlabs.pl