Keith Inston, autor znany m.in. z napisanego w 1997 (!) roku artykułu “Site Usability Heuristics for the Web”, jest twórcą metody szybkiego przetestowania jakości nawigacji w serwisie WWW. Test ma znaleźć odpowiedzi na trzy pytania:
- gdzie jestem?
- co mogę tutaj znaleźć?
- gdzie mogę dalej pójść?
Realizacja tego badania jest prosta, a wyniki bywają zaskakujące.
- Zbierasz ludzi dobrze znających (właściciele produktu, projektanci, team leaderzy) serwis, który tworzycie/badacie/analizujecie.
- Wybierasz stronę z trzeciego, czwartego poziomu nawigacji.
- Drukujesz ją w kolorach szarości, pozbawiasz miejsc, gdzie byłyby widoczne URLe strony.
- Wszyscy zakładacie, że odwiedzacie stronę po raz pierwszy.
- Odpowiadacie na poniższe pytania, zaznaczając na kartach omawiane obszary
Pytanie dotyczące nawigacji | Zaznacz na papierze |
O czym jest ten serwis? | Narysuj prostokąt dla tytułu który odpowiada na to pytanie lub opisz na kartce |
Co to za serwis? | Obrysuj kółkiem nazwę, lub napisz na kartce |
Jakie są główne działy tego serwisu? | Oznacz literą X |
Do jakiej głównej sekcji należy strona, którą obecnie analizujesz? | Narysuj trójkąt w obrębie X |
Jak dostać się o jeden poziom wyżej? | Oznasz literą U |
Jak dostać się do strony głównej serwisu? | Oznacz literą H |
Jak dostać się do “szczytu” tej kategorii na stronie? | Oznacz literą T |
Co reprezentuje każda z grup linków?? | Zaznacz główne grupy pozostałych linków.
|
Jak można się dostać do tej strony, z głównej strony serwisu? | Zapisz to jako serię wyborów Strona 1 > Strona 2 > … Połącz elementy które łączą się z wyborami |
6. Zbierasz kartki i jako moderator analizujesz otrzymane odpowiedzi z zespołem
Bardziej szczegółowy opis tej metody wraz z przykładem i historią znajduje się na stronie Keitha.
Recent Comments